Terrasje Terrasje Terrasje… - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Terrasje Terrasje Terrasje… - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Terrasje Terrasje Terrasje…

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

06 September 2014 | Malawi, Blantyre

Pangono Pangono.. Beter te laat dan nooit, hier nog het verhaal van het bezoek van Hans en Kathy.

Het zonnetje is er klaar voor, wij zijn er klaar voor en Malawi is klaar om ontdekt te worden. Op 28 juni mochten we dan eindelijk al onze koffers, fiets en tassen ophalen….en gelukkig was er nog net plek over voor Hans en Kathy.

2 weken lang was het tijd voor ontspanning, bibberen in het safaripark, puffen in de bergen, klotsende oksels en een heleboel terrasjes…uhhh tentjes.

Mangochi – Lake Malawi
Allereerst reden we na een nachtje bij vrienden van Nanda in Lilongwe geslapen te hebben, naar het Lake waar we in een prachtig huis (lees: villa) hebben genoten: met verse vis uit het Lake op de bqq, een duik in ons eigen zwembad, de WK wedstrijd Nederland - Mexico en kaasjes en hagelslag vanuit Nederland.

Liwonde National park
De volgende stop was het safaripark, waren we als traktatie weer een nachtje in de super de luxe lodge mochten slapen. We hebben een autosafari, een wandelsafari en een bootsafari gemaakt, met een over- enthousiaste gids die ons alles van zeer dichtbij liet ervaren.

Blantyre – home
Eindelijk was het zover, we gingen naar ons huis. Eindelijk was het tijd om Lennart’s ouders te laten zien waar we wonen, waar we werken, waar we boodschappen doen, waar we iedere dag rijden/fietsen..waar we ons thuis voelen. Hans en Kathy hebben kunnen bewonderen wat Lennart allemaal op de bouwplaats doet. En daarnaast heeft Hans vaak zijn kennis over auto’s kunnen delen wanneer onze auto er weer eens mee stopte.
Bij Nanda op het werk werden we uiteraard weer verwelkomt door alle 7000 kinderen. Het werd zelfs een kunst om weg te gaan. Terwijl Hans weg liep, konden Kathy en Nanda gelukkig snel naar de TTC lopen.

Mulanje
Lang naar uitgekeken, lang naar tegenop gekeken… dit weekend was het zover om ons te bewijzen. We zijn de berg ‘Mulanje’ opgeklommen. Voor iedereen die denkt dat dit een eitje is: vraag voor informatie even naar onze held Kathy. Nadat we de porters (dragers) hadden volgeladen met onze backpacks, was de eerste klus: naar boven komen. Dit betekent wandelen klauteren, klimmen en springen. Onderweg kwamen we vrouwen en meisjes tegen die met een enorm gewicht aan takken naar beneden kwamen op BLOTE voeten, alsof het niks was. ..en dat was waarschijnlijk 3 keer per dag.
Eenmaal boven werden beloond met een prachtig uitzicht en ’s avonds een koud biertje/colatje dat een drager ‘even’ was gaan halen. De tweede dag zouden we rustig aan doen, al is dit niet helemaal gelukt. Weer een hele dag gewandeld, rechtdoor over het plateau naar de andere kant van de berg om daar in het 2e schattige en sfeervolle hutje te verblijven. Ook liepen we naar de waterpoel 1 uur verderop om daar met veel plezier het ijskoude water in te springen. Dit poeltje liep een paar meter achter ons kaarsrecht naar beneden als een gigantische waterval.
De derde dag was misschien nog wel het zwaarst, de weg terug: naar beneden wandelen, klauteren en glijden..en dat voor 6 uur lang. Maar we hebben het gehaald, en wat zijn we trots – op naar ‘Mulanje Pepper’, voor een welverdiende pizza.

Laatste week
De tijd vliegt voorbij. En de laatste paar dagen is dan nog een soort haasten om alles te doen en te zien. De mannen hebben lekker geklust aan de fiets en de auto. Ook zijn ze om Mount Soche, welke vlak bij ons huis ligt, heen gefietst.
De dames hebben nog lekker geshopt en hadden nog een bijzondere activiteit op de planning: Kathy ging met Nanda mee om een schilderles te geven aan geestelijk gehandicapte kinderen van de school waar ze werkt. Het was even spannend. De kinderen durfden niet zo goed. Maar nadat we voorzichtig hun handen in de verf stopten en mee op het papier schilderden, waren de kinderen niet meer te houden: 1 jongetje stopte zijn hele handen in de verf en zwaaiden over het papier. Een andere meisje keek na iedere veeg op het papier omhoog en gaf een lieve glimlach. Heel bijzonder, en een prachtig resultaat wat we straks gaan ophangen in het gerenoveerde lokaaltje.
De laatste avond hebben we ons favoriete restaurant aanbevolen om daar even goed en heerlijk te eten. Het was een hele leuke vakantie, en het was bijzonder om jullie hier te hebben. Bedankt Hans en Kathy.

En ook onwijs bedankt, lieve vrienden en familie, voor al die lekkere, leuke en lieve dingen. We doen zuinig aan, dus we genieten er nog steeds van.

Vorige week hebben we ook onze nieuwsbrief met alle werk verhalen opgestuurd. Heb je deze niet ontvangen en wil je deze graag lezen. Stuur dan een mail naar nandadebruin@gmail.com of lennartschrama@gmail.com

• 06 September 2014 - 16:55

Nard:

Leuk om weer wat van jullie te horen.
    Heb net met veel plezier de nieuwsbrief gelezen en de foto's bekeken.
    Erg mooi daar. Geniet er nog even van.
    Groetjes Nard en Rineke

• 06 September 2014 - 17:43

Marjan De Bruin :

Wat een leuke foto,s en ook herkenbaar. Leuk om het te lezen hoe het is geweest. Eerdaags gaan we al de foto's bekijken van Kathy en Hans. We zijn erg benieuwd.

• 06 September 2014 - 20:43

Kathy:

Wat een leuk verslag NAnda! Leuk de fotoos erbij. Het was ook een hele bijzondere vakantie, we teren er nog steeds op.
    X Kathy

• 06 September 2014 - 21:44

Hans:

Het was inderdaad een prachtige reis een prima programma en heel fijn om jullie activiteiten in Malawi met eigen ogen gezien te hebben.

• 07 September 2014 - 09:49

Marry:

Dag lieve Nan en Lennart,

Wat een mooie verhalen weer! ik raak steeds ontroerd als ik ze lees. Die schilderles.....zo prachtig!!
    En wat ben ik trots op jullie, wat hebben jullie veel werk verzet en ongelooflijk veel initiatieven genomen en gerealisiseerd. Echt petje af hoor. Ik zou jullie nooit meer laten gaan als ik jullie in mijn organisatie had!! De tijd gaat snel hè, een jaar al bijna voorbij. Maar ik heb begrepen dat er nieuwe plannen zijn(dat had ik ook wel verwacht) en jullie misschien langer wegblijven!? Blijf dus nog maar genieten en jezelfop de kaart zetten, ik weet zeker dat er straks banen voor jullie zijn...! Heel veel liefs van ons allemaal xxxx Marry

• 08 September 2014 - 14:53

Debbie:

Lieverds! Wat een heerlijk verslag om te lezen! Elke keer weer een bijzonder moment of gebeurtenis. Heel fijn dat jullie nu ook Len's ouders hebben gezien.
    Stiekem best jaloers! :)

Kus en geniet Debbie

• 14 September 2014 - 18:59

Esther V.d. Kwast:

Ik had deze nog niet gelezen!! Hoe leuk!!! En weer super gave foto's!! Haha, mijn berichtjes komen telkens op hetzelfde neer...dat ik het super gaaf/leuk/indrukkend/goed/mooi enz. vind waar jullie mee bezig zijn en wat jullie allemaal doen! Zo te lezen hebben jullie een erg mooie tijd met de ouders van Lennart hebben gehad! Groetjes!