Smoesjes - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Smoesjes - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Smoesjes

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

12 September 2014 | Malawi, Blantyre

Helaas… het vliegtuig zit vol, onze guard heeft zijn fiets nog niet afbetaald, alle lekkernijen uit Nederland zijn nog niet op, de geplante groenten zijn nog niet op, we hebben nog niet alle restaurantjes uitgeprobeerd, we hebben nog geen nieuw huis voor de honden gevonden en de kippen zijn nog niet groot genoeg om opgegeten te worden…

Genoeg smoesjes ? ;-p

Kortom: Het is nu officieel : we blijven nog wat langer in Malawi. We plakken er een paar maanden aan, totdat het weer warm wordt in Nederland. Hopelijk is het ‘immigration office’ het daar straks ook mee eens. We willen allebei nog wat langer met onze projecten aan de slag. We hebben het gevoel dat we daar nog niet weg kunnen. Daarnaast hebben we het gewoon onwijs naar ons zin hier. En ten slotte willen we nog wat meer van Malawi zien, voordat we naar huis gaan.

Aangezien we nu langer dan een jaar verblijven willen we toch even van de mogelijkheid gebruik maken om mensen op hun beloftes te wijzen: “zodra jullie langer dan een jaar blijven, komen wij naar Malawi.” Het zou fijn zijn als je van te voren even aangeeft wanneer jullie precies aan komen, dan kunnen wij hier alles regelen.

Update van de laatste tijd

MOTORRIJBEWIJS
We hebben allebei ons Motor rijbewijs gehaald. Dat was ook wel heeeeeel moeilijk… Na 1,5 uur op een groot zanderig voetbalveld te hebben gewacht, kwam daar de examinator. Deze man is een hoge officier van wegpolitie in Blantyre en kende wij al. We wisten al dat dit een heel corrupte man was. En na allebei 1 rondje gereden te hebben, vond hij het dan ook wel genoeg en mochten we betalen.

Het is nu even wachten op ons Malawiaanse rijbewijs. We hadden hem bijna, totdat de politie al onze papieren kwijt was en we nu weer opnieuw moeten beginnen. Lennart hier inmiddels genoeg ervaring mee, nadat hij 6 dagen op het immigratie kantoor heeft rondgehangen om een visa te krijgen. Uiteindelijk, met veel praatjes met de bwana (baas) heeft hij zijn visa voor 6 maanden gekregen. Gelukkig mag hij in Januari weer. Voor Nanda ging het allemaal iets makkelijker. Nadat VSO het visum had aangevraagd en het nummer had gegeven, kon ik hem zo ophalen op het kantoor. Natuurlijk moet de politievrouw achter de balie dan gaan zoeken, en dan zul je toch echt je handen moeten gaan gebruiken…erg lastig. Uiteindelijk na een vriendelijk verzoek bij balie 2, ging een collega in de zelfde stapel zoeken als die zij even had geaaid, en kwam het papiertje zomaar ineens tevoorschijn. En dat terwijl ze zo haar best had gedaan. Gelukkig was deze man erg consequent en vroeg MIJ tot wanneer mijn visum geldig is. Uiteraard heb ik hier een ruime schatting gegeven, zodat dit mijn laatste bezoek aan dit kantoor was.

MOUNTAINBIKEN
Augustus was helaas een maand waarin we elkaar niet zoveel gezien hebben. Nanda was voor 2 weken naar Lilongwe, om een training te ontwikkelen en te geven. In het weekend heeft ze daar met een collega/vriendin in Lilongwe gefietst tussen het werken door, terwijl Lennart op het zelfde moment een rit maakte in Blantyre met wat mountainbike vrienden.

Voor en gelijk na deze tijd hebben we ook samen nog leuke uitjes kunnen maken. Zo zijn we ook samen lekker wezen mountainbiken: De eerste rit deze maand was om de berg ‘Michiru’ heen. Nog geen 2 minuten nadat we de stad uitreden, reden we dwars door alle dorpjes heen, vlak langs het vliegveld van Blantyre en zo het bos in tussen de aapjes. Het was een hele mooie rit. De tweede keer zijn we de berg ‘Ndirande’ opgefietst. Dit was een pittige klim van 1,5 uur na al 1,5 uur gefietst te hebben om er te komen. Het scheelt dat we in 10 minuten weer beneden waren.

WEEKENDJE KAMPEREN + SAFARIPARK
Twee weken geleden hebben we in het weekend onszelf verwend met een weekendje kamperen in het rustige en warme Chikwawa, waar een prachtige plek is met een ‘infinity’ zwembad waar je uitkijkt op de shire River met zijn krokodillen en nijlpaarden. Dit is aan de overkant van het ‘Majete’ safari park. Dus ’s ochtends om half 6 vertrokken wij richting het park om daar olifanten, krokodillen, nijlpaarden en kleinere dieren te spotten.

We hadden daar nog wel even een spannend moment: Terwijl we daar met onze auto reden, hoorden we een olifant toeteren. We keken om en zagen in de verte een gigantische olifant al toeterend en flapperend op de auto afrennen. Lennart drukte gelukkig snel het gaspedaal in en reed verder. De olifant stopte al snel, en wij konden rustig verder gaan. Had ik nou maar m’n camera klaar…

THEEPLANTAGES
Afgelopen weekend hebben we eindelijk een uitje gemaakt naar de thee plantages, waar we al heel lang graag heen wilden. Het was prachtig. Geen uitleg mogelijk, zie foto’s!

NANDA weer aan de STUDIE
Goed nieuws. Een tijdje terug heeft mijn (Nanda) manager een Master aanbevolen, die goed bekent staat in de ontwikkelingssamenwerking – sector. Uiteraard is deze erg duur. Maar nu bestond de kans om een scholarship (beurs) te ontvangen. De eisen hiervoor zijn dat je minimaal 5 maanden voor een NGO werkt en dat je baas/manager een aanbevelingsbrief voor je schrijft…. En dat heeft ze: de liefste en mooiste brief die je maar kan wensen. En het heeft geholpen: Ik ben toegelaten :):):) Vanaf eind september 2014 start de master, online, voor 1 jaar. Dat wordt lekker druk dus.

ZOMER
Terwijl de zomer in Nederland bijna is afgelopen, komt hier het hete seizoen er aan. Eigenlijk hoort het er al te zijn, maarja.. alles gaat op z’n Afrikaans. We hebben in al die tijd nog maar een paar keer regen gehad, en het is goed te merken dat alles droog en stoffig wordt.

Wij gaan toch al een beetje nadenken over hoe we onze laatste maanden gaan invullen. We hebben nog zoveel op het lijstje staan, en we moeten natuurlijk rekening houden met iedereen die deze kant op komt :-P

We missen iedereen!!!!!

Lieve groetjes

• 12 September 2014 - 09:15

Janny:

wat super gaaf allemaal wouwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
    xxjes

• 12 September 2014 - 09:19

Ilse:

Jeuuuuuuu........ we waren er al "bang" voor.... jullie hebben hartstikke gelijk ....
    mooie foto's ... die olifant ook.... gaaf hoor...... xxxx

• 12 September 2014 - 09:38

Renate:

Hihi.. Waarom verbaast me dat nou niks ;) gaaf hoor, geniet er lekker van! Voor jullie het weten zitten jullie weer gewoon hier aan de studie (ook super vet trouwens!) en het werk..

• 12 September 2014 - 12:36

Kathy:

Het verbaast mij niks dat jullie langer blijven. Ook al ga ik jullie nog langer missen, ik snap het. Jullie zijn echt nog niet klaar daar. Len ook al verbreek je je belofte ik heb er vrede mee ;-))
    Wij komen jullie vast nog een keer op zoeken. Ik heb er nu al zin in!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kathy xxxx

• 12 September 2014 - 12:54

Gert:

Wij komen ook maar nu niet in het geheim!
    Maar regel wel een snellere overstap. De vloer was wel erg hard en het eten zwemt nog in mijn maag van het vele vet.
    reserveer alvast Jim maar voor een safari.

• 12 September 2014 - 13:02

Debbie:

He Lieverds! Jaja, de guard zn fiets nog niet afbetaald.. Goed verhaal! :)
    Wat een top foto's! Jullie zien er heel goed uit!
    Liefs van mij en geniet enorm!

• 12 September 2014 - 15:00

Marry:

Nee.... maar...... echt....???? Dat had ik nu totaal niet verwacht!!! Haha!! Jullie hebben helemaal gelijk, dit doe je maar een keer en doe het dan maar goed!!! Toi toi! liefs van ons xxxx

• 12 September 2014 - 15:37

Hans:

Allemaal rotsmoezen, het is daar gewoon onwijs leuk; auto steeds kapot, geen warm water in de douche, aggressieve honden, kippen zonder eieren, vies eten, oplevering bouw uitgesteld, leraren die de nieuwe ontwikkelingen niet kunnen of willen volgen, vervelende wildparken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan niet uitsluiten en Kathy schreef het ook al, dat we begin volgend jaar nog een keer komen. Veel plezier!!

• 12 September 2014 - 20:26

Yvon:

Ik geef jullie groot gelijk, pak je kansen en volg je gevoel! En wij kunnen nog wel even wachten hoor om jullie weer te zien! Veel liefs van ons xxx

• 14 September 2014 - 17:37

Esther V.d. Kwast:

Ha Len & Nan,

Ik begrijp wel dat jullie langer willen blijven! Jullie hebben in ieder geval genoeg redenen om nog eventjes niet naar Nederland te komen. Ook echt heel gaaf en bijzondere foto's! Echt mooie thee plantage! En ook leuk dat jullie daar hebben kunnen mountainbiken! Heel veel plezier nog! En Nanda...gefeliciteerd dat je die opleiding mag gaan doen! Spannend! Succes met alles! Liefs Esther

• 15 September 2014 - 21:06

Henrie:

Hoi Lennart en Nanda, wat een ontzettend grote theeplantage en mooie foto's, zie dat jullie je goed vermaken en goede dingen daar doen, mooie bouwwerken en goed de projecten begeleiden.
    ook heerlijk atben, geen leeuwen op jullie pad.
    geniet er maar van en wie weet????
    ps. de hond neem je gewoon mee of je blijft daar!!!!!!!
    Kus van de Bruintjes

• 23 Oktober 2014 - 08:45

Daan Van Waveren:

Nanda en Lennart,

Wij hebben in een overmoedige bui op jullie afscheid gezegd dat we langs zouden komen indien het verblijf langer zou zijn dan een jaar, maar je voelt het al aankomen, dat gaat niet gebeuren.
    Wij begrijpen dat dit een grote teleurstelling is :) veel (werk)plezier daar nog en tot ziens.
    Daan & Mirjam