Malawi in state of disaster - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Malawi in state of disaster - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Malawi in state of disaster

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

18 Januari 2015 | Malawi, Blantyre

Op onze eerste blog van 2015 wilde we eigenlijk een leuk verhaal schrijven over onze fantastische vakantie naar Zambia eind december- begin januari. Maar met de huidige situatie in Malawi voelt dit wat ongepast.

Een aantal oplettende kranten lezers (dat is wat anders dan nu.nl) hebben ons al geprobeerd te bereiken om te checken of alles wel goed gaat met ons. Voor anderen zal dit ‘nieuws’ zijn.

Maanden lang heeft heel Malawi hard gebeden voor regen na maanden van droogte. En nu.. zouden ze misschien willen dat ze dit nooit zo hard gedaan hadden.

Malawi is sinds afgelopen maandag in ‘State of Disaster’ voor het eerst in 15 jaar. In twee dagen tijd is er net zoveel regen in Malawi gevallen, als er normaal in één maand in het regenseizoen valt. Of, om het nog maar iets duidelijker te maken, wat er in twee dagen in Malawi is gevallen valt normaal in Nederland nog niet eens in een jaar.

Vooral het Zuiden en het Midden van het Land hebben te maken met gigantische overstromingen: complete dorpen zijn weggespoeld, 120.000 mensen zijn dakloos, tot nu zijn er 200 doden gevallen en worden nog veel mensen vermist. In het Zuiden woont de armste bevolking van Malawi. Dit betekent dat het niet moeilijk is om deze huizen omver te laten vallen, maar toch!

De overheid en grote NGOs zijn dan ook met man en macht noodhulp aan het geven: mensen worden opgevangen in grote tenten, mensen krijgen te eten, mensen worden geëvacueerd, en er wordt op sommige plekken al aan een opbouw gewerkt.

Helaas is het nog niet over. Er wordt een tweede serie van heftige regenbuien en stormen verwacht. Daarnaast geven grote gezondheid organisaties aan dat ze bang zijn voor cholera uitbraken in het Zuiden.

Situatie in Blantyre en bij ons thuis:
In Blantyre hebben we vooral te maken met bomen die zijn omgevallen (soms op huizen), wegen die afbrokkelen/weg spoelen en daken die van huizen afvliegen. Op Nanda haar werk is bijvoorbeeld het dak van de parkeerplaats er afgewaaid en zijn er bomen en takken op lerarenhuizen gevallen.

Wegens al deze overlast hebben we de afgelopen week weinig stroom en geen water in Blantyre. Wij hebben afgelopen week 2 drums met water bij de ‘waterboard’ opgehaald zodat we thuis in ieder geval drinkwater kunnen maken en kunnen koken. Verder hebben we genoeg water in huis wat door het plafond en zelfs de muren heen komt.

Voor ons even lastig dus, maar totaal niet onleefbaar. Het gaat goed met ons :)

Hierbij een serie foto’s van ons zelf (ook een paar leuke/grappige), van bekenden en van nieuwsberichten om jullie een beeld te geven hoe het hier is.

• 18 Januari 2015 - 18:34

Mam:

ojee, wat een eng verhaal. Hou ons goed op de hoogt als het mogelijk is. Sterkte, we denken aan jullie

• 18 Januari 2015 - 19:34

Peter Van Steijn:

Hoi Lennart, Nanda

dat zijn heftige plaatjes en verhalen, alles staat op zijn kop zo te zien, en weer werk aan de winkel. Hopelijk wordt het weer snel weer beter. Sterkte vanuit een veel minder maar toch ook nat Nederland.

gr Marja en Peter

• 18 Januari 2015 - 21:10

Karin:

hoi Nanda en Lennart, wat een regen! Hier is het ook niet droog maar zoveel als bij jullie is hier niet gevallen. Wat een overstromingen en verwoestingen. Hopelijk knapt het snel op. Erg voor al die mensen. En ook erg voor alle dieren. Blij dat het met jullie wel goed gaat. Volgend verslag beter bericht! groetjes Karin

• 18 Januari 2015 - 22:20

Marry:

Wat vreselijk voor al die mensen die slachtoffer zijn! Voor jullie ook naar om mee te maken zeg. Ik hoop dat jullie alles goed doorstaan. Doe voorzichtig en heel veel sterkte!!
    Liefs van ons xxxx

• 18 Januari 2015 - 22:33

Joske:

Heftig om te horen allemaal en voor de mensen die hierdoor iemand verloren zijn of spullen en huizen zijn kwijt geraakt doe voorzichtig .en groetjes van ons.

• 18 Januari 2015 - 23:17

Han:

Ik had er wel van gehoord en gelezen, ook via de Facebook meldingen van St. bouwen, maar dat het zo erg was wist ik niet. Misschien kunnen we de tweede week iets betekenen?

• 19 Januari 2015 - 08:58

Kathy:

Ik wist niet dat het zo erg was. Het is vooral in het zuiden zag ik op het kaartje. Zijn jullie in de rampgebieden geweest?
    Hopelijk knapt het weer snel op zeker voor de bevolking daar in die gebieden. Hoe is het verder met de wegen? Van die ene foto van die weg met die scheur schrok ik wel zeg!!!! Goed om te horen dat het met jullie allemaal goed gaat.
    Tot zaterdag. xkathy

• 19 Januari 2015 - 09:21

Lenneke:

O wat erg dat dat nu net weer de armsten moet treffen. Eerst hebben ze water te kort en als het dan de regen eindelijk in zicht is blijkt het geen zegen te zijn. . .
    Sterkte voor jullie en je vrienden!

• 19 Januari 2015 - 17:01

Debbie:

He Nans en Len! Wat goed om van jullie te horen dat het met jullie goed gaat! En wat een ramp voor de mensen in het zuiden! Hopelijk valt de tweede lading mee en kunnen de hulptroepen snel hun werk doen. Succes en sterkte daar!

Ps. Wel bikkels jullie door de regen fietsen! :)

• 21 Januari 2015 - 12:40

Esther V.d. Kwast:

Jeetje...wat onwijs heftig zeg!! Ik dacht idd een leuk en gezellig verhaaltje te gaan lezen...maar dit zijn wel andere verhalen! Heel veel sterkte met alles daar! Gelukkig goed te horen dat het met jullie goed gaat...!! Veel liefs, Esther

• 11 Februari 2015 - 16:26

Lenie:

Beste luitjes,

Hierbij even een mededeling,heb voor de tweede keer bericht van jullie gekregen.
    Mijn naam is Lenie Snijder zoals je ziet ,mijn adres is Midrehtstraat 20 3641 CD in Mijdrecht.
    Heb hier en daar geinformeerd naar een andere Snijder maar is nergens bekend.
    Dit wilde ik jullie even laten weten,misschien kunnen jullie het nachekken.
    Groetjes Lenie