De toppers van Malawi - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu De toppers van Malawi - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

De toppers van Malawi

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

23 Juni 2014 | Malawi, Blantyre

Lieve allemaal,

Zoals een heleboel vrienden en familie de laatste maand van de toppers in Nederland hebben genoten, hier onze toppen en toppers in Malawi op een rijtje:

Toppers op het postkantoor en het ‘immigration office’
Owwwwww bedoel je die pakketjes… Na 3 maanden keer achter keer langs gaan, vragen en zeuren.. begreep het vrouwtje nu eindelijk dat ze van haar stoel af moest klimmen om iets te vinden. En ja hoor, een verjaardagspakketje voor Nanda was er al op 17 maart en een ander pakketje lag ook al 2 maanden te verstoffen. Het is nu nog ‘even’ zoeken naar een aantal brieven, maar we hebben er alle?? vertrouwen in dat het ook daar ergens in de hoop ligt. GROOT Advies: als je iets wil versturen, doe het via de DHL Blantyre. Het duurt precies 3 DAGEN (ipv 3 maanden), en we worden persoonlijk gebeld. Onze ouders hebben het al verschillende keren gedaan.

Mount Mulanje – hoogste top van Centraal Afrika
Tijdens het laatste bericht dat we schreven waar we onze tas aan het inpakken voor de barre tocht naar de top van Mount Mulanje. Na 7 uur stijl omhoog klimmen door het regenwoud in de wolken kwamen we aan bij onze hut waar we samen met Wouter en Maaike (en dochtertje Noortje) een prachtig uitzicht hadden: wolken  Na een hele koude nacht werden we beloond met een prachtig uitzicht op het plateau, midden op Mount Mulanje. De 2e dag hebben we een rond het plateau gewandeld en zagen we nu pas hoe hoog we zaten. Aan het begin van een gigantische grote waterval nog even in poeltje erboven gesprongen en over de rand naar beneden gekeken. Misschien niet zon goed idee: we zijn al weken verkouden van het koude water en de weg naar beneden werd opeens een stuk enger. De 3e dag ‘even’ naar beneden gelopen. Dat valt toch altijd weer tegen. Maar wat een prachtig weekend.

Oranje - Olanje
Eind april hebben we uiteraard onze eigen Koningsdag gevierd hier in Blantyre. Samen met nog +/- 70 Nederlanders hebben we genoten van Nederlandse muziek, bitterballen, haring, poffertjes, kaas en wat je maar kan bedenken. Alles was diezelfde morgen nog vers uit Nederland aan komen vliegen. Heerlijk! De dag hebben we samen met de 4 Edukans studenten afgesloten in de kroeg. Al hebben we toch even snel de oranje shirts gewisseld voor een andere kleur..

aangezien de partij van de president Joyce Banda oranje is. 4 Weken voor de verkiezingen werd de spanning tussen de partijen al steeds duidelijker. Vanuit VSO hadden we al een hele voorraad thuis gekregen zodat we als ‘safe house’ rustig een weekje (of 4) thuis konden overleven. Dus de week van de verkiezingen zaten we dan ook veilig binnen. Achter af niet onterecht: tijdens het stemmen op 20 mei waren veel mensen boos en ontevreden over de organisatie en alle vertragingen. Ze vonden het dan ook wel nodig om 2 gebouwen naast het werk van Nanda in de brand te steken en alle spullen te jatten. Laat dit nu net het ‘special needs’ lokaaltje zijn waar Nanda mee wilde gaan werken…. Op z’n Malawiaans heeft het stemmen uiteindelijk 3 dagen geduurd ipv 1. En na een hoop discussies verder, tegenacties van Mw. Banda en een hoop relletjes kwam dan na 10 dagen toch de uitslag. Mr Peter Mutharika is nu de president. De huldiging vond plaats in het stadion, 15 minuten lopen van ons huis af. Nanda heeft samen met collega’s de huldiging op tv gekeken….toch duidelijk een reden om weer niet te hoeven werken toch ;) Maar wel bijzonder.

Gelukkig is bij ons alles goed gegaan en kunnen we nu zonder zorgen in het oranje onze voetballers aanmoedigen, aangezien de partij van deze president blauw is.

Naast dat we onze eigen toppers van Nederland hier hebben aangemoedigd in de kroeg, zijn we dit jaar ook erg begaan met alle landen van onze internationale vrienden…. totdat we ze tegen komen in de finale natuurlijk  Erg leuk om het WK zo op een andere manier te volgen.
Inmiddels zijn ook echt álle Malawianen voor Nederland en worden we iedere ochtend hartelijk gefeliciteerd met onze winst. Al snappen ze niet helemaal hoe Holland nu ook The Netherlands heet. Nanda heeft al een deal gemaakt dat als Nederland wint, alle collega’s in het oranje komen.

The 3 peaks – De 3 toppen
De stad Blantyre, waar wij wonen, ligt tussen 3 grote bergen in. Een tijdje geleden hebben we na anderhalf uur achter onze guide aan rennen, de eerste peak gehaald van Mount Michiru.

Na al dat fietsen van Nanda tot halverwege de berg Mount Soche naar haar werk, hadden we nu besloten om deze berg maar eens van alle kanten te bekijken. Zo zijn we vorige week op de mountainbike gestapt, en er om heen gefietst over een uhhhh…..paadje, tussen huisjes door, langs een begrafenis, over een schoolveldje, door riviertjes, door de markt heen, over rotsen.… Kortom een bijzonder ritje, die niet ongemerkt bleef bij de bevolking en zeker niet bij de tientallen kinderen.

Dit weekend was het dan eindelijk tijd om de laatste berg te gaan bekijken. Een grote groep mensen van de Mountain Club, waar we lid van zijn, hadden om de een of andere vreemde reden bedacht om alle drie de pieken in 1 dag te beklimmen. Wij zijn (samen met Maaike en Noortje) bij de tweede berg aangehaakt: Mount Ndirande en zijn na de afdaling weer snel een andere kant op gewandeld. Tot slot hebben we onze 14 km klim maar beloond met een lunch bij een tentje waar heel toevallig Eric en Wouter ook even langs kwamen.

Weekendje Senga Bay
Half mei is Nanda met haar UNICEF-VSO team naar Salima geweest om daar een hele week trainingen te volgen en nieuwe plannen te ontwikkelen. Na hard werken en na onze overwinning om krokodil en nijlpaard te eten was het tijd voor een leuk uitje. Lennart is ook die kant op gekomen en mocht mee. We zijn naar een cultureel dorpje geweest en hebben nog meer geleerd en genoten van de Malawiaanse cultuur. Na de workshop zijn wij met openbaar vervoer doorgereden naar Senga bay om daar nog heerlijk weekend aan het Lake Malawi te ontspannen. We hebben lekker op het strand gelegen, terwijl de kindjes naast zaten te spelen of hun kleren aan het wassen waren.

Lennart Jarig
8 Juni was Lennart aan de beurt om hier in Malawi jarig te zien. Voor zijn verjaardag gaan we een sky dive vlucht maken. We moeten nog wel even een afspraak maken. Eens kijken of we het vanuit het vliegtuig nog steeds zon top idee vinden.

Motor test
Afgelopen vrijdag zijn we naar de ‘road traffic police’ geweest om daar ons leerlingen rijbewijs op te halen. Hiermee mogen we volgende week met onze motorrijlessen beginnen. Nanda krijgt lessen van VSO, en Lennart doet gezellig mee. We moesten hiervoor een kleine test doen: om de beurt gingen we een kamertje binnen en moesten we de betekenis van een aantal gele borden vertellen. Volgens de man waren dit typische Malawiaanse borden, wij hadden ze nog nooit gezien. (Ow wacht, wij hebben überhaupt nog nooit borden in Malawi gezien.) Geen idee of deze topper de antwoorden zelf wel wist. Maar na allebei 1 minuut binnen te zijn geweest, zijn we allebei GESLAAGD! Wees gerust doordat het “netwerk” eruit lag hebben we ons bewijs nog niet, dus de letten starten uhh.. morgen? Misschien!

Toppers op 4 poten
Naja, toppers..het zijn meer draken. Onze honden vinden het erg gezellig samen en worden steeds ondeugender. De tuin is niet meer veilig, we mogen zelf niet meer op de bank zitten en ook onze sokken moeten we goed verstoppen. Daarnaast zijn ze het niet helemaal eens met de keuze van onze 2e night guard. Dat krijgt hij dat ook iedere avond even te horen. We hebben ook onze tuin nu maar hond én kip proef gemaakt. Kijken hoelang dat helpt.

Lennart heeft het hoogste punt bereikt en Nanda het hoogste woord
Op het werk gaat het allemaal z’n gangentje. Uiteraard een langzaam gangentje, maar we raken er aardig aan gewend en krijgen al behoorlijk wat voor elkaar. Lennart heeft het hoogste punt bereikt van het gebouw. Nanda is gevraagd voor een privé project van een schooltje en zit nu in de schoolboard. Over een maand mag zij bepalen welke leraren er worden aangenomen.

Wil je hier meer over horen, lees dan de volgende nieuwsbrief die we per mail sturen. Krijg je deze niet, stuur een berichtje naar nandadebruin@gmail.com

Toppers naar Malawi
Nadat de ouders van Nanda hier zijn geweest, gaan we 28 juni naar Lilongwe om Hans en Kathy (Lennart zn ouders) op te halen. Heerlijk 2 weken vakantie…. We kijken er naar uit om ook hen hier in Malawi te zien! Muyende bwino! Tionana loweruka.

• 23 Juni 2014 - 17:24

Sas:

Wat een leuk verhaal weer en vol nieuwe unieke belevenissen!
    X

• 23 Juni 2014 - 17:35

Marjan De Bruin:

Wat een belevenissen weer. Kan me helemaal inleven in jullie verhalen. Heel veel pleziervolgende week met Kathy en Hans

• 23 Juni 2014 - 21:36

Patricia:

jaloers!!!

• 23 Juni 2014 - 21:53

Kathy:

Wat een leuk verslag weer. En of we zin hebben, we tellen de dagen af!

• 23 Juni 2014 - 21:56

Debbie:

Wat een te gekke foto's! Heerlijk om wat meer beeld te krijgen. En daarnaast zien jullie er heel goed uit!

• 23 Juni 2014 - 22:03

Henrie:

Ja en vandaag gewonnen met Oranje kijken julli wel uit met de motor je kan beter blijven fietsen. Succes met de volgende maanden en hebben jullie daar nog vakantie veel plezier houd alles heel en een kus van de Bruintjes

• 24 Juni 2014 - 10:08

Jaap Van Der Plas:

Prachtig. Een echte Top story.
    Ik lees dat jullie krokodil hebben gegeten. Dat is cool.
    Neem je de huid van de krokodil mee naar huis dan kunnen we zien of daar een paar leuke schoenen (en/of tassen) van zijn te maken. Of een cole broekriem van krokodilleleer uit Malawi lijkt me ook wel wat.
    Laat maar FF weten of zoiets kan en wat het kost (cq of zo'n riem of paar schoenen wel mag worden uitgevoerd naar ander land).
    Ik heb maatje 46 (Europese maat!!), maar misschien was die krokodil niet zo groot???????
    Groeten en tot later (ook de groeten van tante Joske).

• 24 Juni 2014 - 12:50

Laura:

Hoi lieverds!
    Wat een gaaf verhaal weer! Leuk om te lezen hoe jullie alles beleven!
    Binnenkort weer even skypen?? :)
    Xxx Lau

• 24 Juni 2014 - 15:19

Lenneke:

Wat een geweldig verslag! Veel geluk en succes de komende tijd.
    X Lenneke

• 24 Juni 2014 - 20:36

Marja :

Hoi Lennart en Nanda
    er leuk om te lezen, echt heel anders dan we hier gewend zijn
    kan natuurlijk ook niet anders want die temperatuur trekt wel aan de bel.
    Krokodillen heb ik zelf wel eens gegeten was best lekker, beetje Kip achtig vond ik het, maar nijlpaard hoe smaakt dat?

en dat motor rijden ????? blijf lekker fietsen ik zou er niet voor kiezen veel te kwetsbaar op die super wegen daar

XXX Marja

• 25 Juni 2014 - 09:30

Hans (die Het Vlees Deelt Op Zondag):

Mooi verslag dat ons weer een beetje dichter bij jullie brengt. Wij zijn bijna klaar voor onze reis en gaan de koffers inpakken. Erg leuk om jullie straks weer 'live' te zien en niet via stotterende en haperende skype contacten. Ik zou zeggen zet de krokodil maar op het vuur, we komen eraan.

• 26 Juni 2014 - 10:38

Oma En Opa Spierings :

Hoi Samen !

Heb heerlijk op m,n gemakkie jullie verhaal zitten lezen !
    geweldig !
    Als jullie ouders komen hebben ze heel veel lekkers voor jullie !
    We moesten eigenlijk jullie gezichten kunnen zien !
    heel veel plezier samen en kijk uit met de berg beklimmen met die oudjes!!

dikke pakkert van ons opa en oma

• 29 Juni 2014 - 11:04

Esther V.d. Kwast:

Ha Nan en Len,

Zo, ik had weer tijd om bij te lezen en heb een groot gedeelte aan mijn moeder voorgelezen omdat ik het zo leuk omschreven vond allemaal! Echt veel leuke en bijzondere dingen weer! Ook de foto's echt super gaaf! En jullie honden...hahaha wat een boeven...! :) Heel veel plezier deze 2 weken met de ouders van Len!

Liefs en knuffels!

• 04 Juli 2014 - 06:44

Marja En Peter:

Hoi Lennart en Nanda,

een late reactie van ons, maar ja wij zijndan ook net terug van vakantie uit Italie, ook heel mooi maar niets vergeleken bij jullie avonturen en foto's. We hebbenervan genoten genoten.( ook van onze vakantie natuurlijk). Nu zijn Hans en Kathy bij jullie. Veel plezier samen en we kijken uit naar jullie volgende verhaal.

Groetjes van MArja en Peter

• 13 Juli 2014 - 12:06

Tanja :

Ha Nan en Len,
    Wat weer een geweldig reisverslag en prachtige foto's!! Alles bij elkaar geeft het een goed inkijkje in jullie Afrikaanse leven. Heel leuk om te zien en lezen!! Lieve groet, Tanja