Moni Bambo, Mai, - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Moni Bambo, Mai, - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Moni Bambo, Mai,

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

17 November 2013 | Malawi, Blantyre

Muli Bwanji? Ndili Bwino.

Jaja..we spreken al een aardig woordje Chichewa! De mensen vinden het fantastisch als we in hun taal tegen ze terug praten. En af en toe is het noodzakelijk, aangezien Engels niet bij iedereen bekend is..of het Engels niet te verstaan is. De kinderen zeggen meestal alles in 1 riedeltje: “Hi, how are you i am fine thank you”. Goed gesprek :-P

Super bedankt voor alle lieve berichtjes. Het is heel fijn om hier bericht te krijgen vanuit Nederland!

Er is een hoop gebeurd sinds vorige week. We hebben een huisje..het is gelukt, ze hebben wat geregeld..al is het maar heel minimaal. We wonen op de campus van de “Blantyre Teaching Training College”. (Nanda haar werk) Het voor deel is dat het hier super veilig is; het wordt ’s nachts bewaakt door 8 guards. Daarnaast is het bovenop de Soche Hill (berg) wat lekker rustig buiten de stad ligt met allemaal schattige kleine dorpjes er om heen. (In de stad wil je echt niet zitten..) De mensen zijn het duidelijk niet gewend dat er veel blanken lopen; iedereen kijkt ons aan of roept Mzungu (blanke). En als je even niet oplet, lopen er opeens 20 kinderen in een stoet achter je..

Nadeel is dat we aan het eind van een rijtje lokalen wonen, er nog amper wat in het huisje staat, en we vergezeld worden door ruim 800 studenten die hier op de campus wonen. Het laatste is overigens nu nog wel heel leuk. De studenten, die hier studeren voor basisschool leerkrachten, willen ons maar al te graag helpen. We hebben dus 800 privéleraren om ons Chichewa aan te leren…en dat gaat best vlot. Het is ook nog erg handig aangezien hier een groot waterprobleem heerst. Als je geluk heb (en je bent wakker) heb je om 5 of 6 uur water vanuit de kraan voor een uur. Dan moet je zorgen dat je al je emmers gevuld hebt… anders moet je dus naar de waterpomp. Dit is niet heel ver, maar met een emmer van 15 liter toch best wel ver. Haha… Nanda heeft inmiddels wel al geleerd hoe je een emmer op je hoofd kan tillen. Dit met grote vreugde van alle studenten en leraren. De studenten helpen ons met het pompen en het water dragen.

Het kost allemaal wat tijd om te wennen. Zo gingen we naar de stad, Blantyre, om wat boodschappen en spulletjes voor het huis te kopen. Het was ten eerste een heel opgave om er te komen met de (uitelkaarvallende) minibusjes, en dan moet je nog maar ergens een winkeltje of marktkraampje vinden die precies dat verkoopt. De markt bestaat hier uit een gigantische verzameling van kraampjes (houten planken met een zeiltje erover) die van koeienharten tot oude voetbalschoenen verkopen in de buitenlucht. Haha, we kwamen na een hele dag winkelen terug met 2 dingen van onze waslijst en waren gesloopt. Het is best wel warm hier..

We kunnen in ons huisje gelukkig zelf koken, al is het wat lastig met de beperkte ingrediënten die hier verkrijgbaar zijn. Recepten met maïsmeel, bloem, eieren, rijst, tomaten, zijn welkom! Dan hebben we trouwens wel stroom nodig, dat is niet vanzelfsprekend.

Deze week hebben we allebei ook al een kijkje genomen op ons werk; erg interessant. Lennart is naar 2 bouwprojecten geweest, waarvan hij er 1 gaat begeleiden. Nanda heeft al veel geobserveerd op de TTC en is naar de ‘demonstration school’ van de TTC geweest. Dit was wel even schrikken, waar we dachten dat Ghana erg was; zaten hier gewoon 122 kinderen in rijtjes op de grond. En dit was nog niet eens de grootste klas..

Komende week gaan we verder kijken en wennen. Voorlopig blijven we lekker hier wonen, en wennen we langzaam aan het Afrikaanse leven.

Liefs

Ps: Nanda heeft de wedstrijd gewonnen! Lennart is als eerste aan de race… (Nanda nog niet;)

• 17 November 2013 - 20:17

Karin:

Gelukkig een onderkomen. Komt veel voor hoor Nanda ; zoveel kinderen in een klas. Hebben ze daar ook een"uniformen"? Herkenbaar allemaal! Ik beleef Kenia weer helemaal. Ik geniet van jullie verslagen. Groetjes uit een kouder wordend Nederland . xxx Karin

• 17 November 2013 - 20:18

Jozien:

Leuk verslag weer! Nog steeds dapper en knap hoe jullie je daar redden! Succes :)

• 17 November 2013 - 20:29

Debbie Wassenaar:

Ik moest gisteren tijdens de Klusochtend op school nog aan jullie denken. ...
    Klusochtend, dat kennen ze vast op de scholen in Malawi niet.
    Ook ik moet wennen aan het idee dat je er voorlopig op school niet bij bent. Jullie ook sterkte met wennen. Lieve groet vanuit een koud Nederland ... sinterklaas is ondertussen ook weer gearriveerd.
    Debbie en Guusje

• 17 November 2013 - 20:34

Kathy Schrama:

Wat heerlijk om jullie enthousiaste verhaal te lezen. iK zie het allemaal zo gebeuren!
    Ga zo door zouik zeggen!
    XXX Kathy

• 17 November 2013 - 20:39

Laura:

Lieve Nan en Len,

Fijn dat jullie nu een huisje hebben! Nu nog even wennen aan alles om jullie heen, zeker?
    Wat knap dat julliie nu al veel woordjes in de lokale taal kennen!
    Hier gaat alles prima! Het wordt nu steeds kouder in NL, dus ik word jaloers van jullie verhalen over het warme weer.. Net een heerlijk weekend achter de rug en morgen weer flink aan de bak.
    Heel veel succes en plezier op jullie werk! Ik ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven!
    xxx Laura

• 17 November 2013 - 20:41

Suzan Bas:

Goed om te lezen dat jullie een eigen huisje hebben....
    Wel met super veel buren, dat is ook wel handig zo te lezen...
    Ik kijk Al uit na het volgende verhaal...
    Hebben jullie ook nog foto's ervan.....
    Kus

• 17 November 2013 - 20:55

Marjan-Gert:

Knap dat jullie al wat woorden geleerd hebben. Zal niet altijd meevallen in die warmte en dan zo schaars water. Wat een grote klassen, komen de kinderen van heide en ver? Lennart ben benieuwd wat voor een bouw project het gaat worden.

• 17 November 2013 - 20:57

Debbie:

Yeah! Een huisje! Gefeliciteerd!Over een gerechtje ga ik nog even nadenken :). Fijn dat jullie wat meer gesetteld zijn! Kus

• 17 November 2013 - 21:10

Marjon:

Leuk en interessant om jullie belevenissen op deze manier te volgen. 122 kids in een klas....pfff.....mjj hoor je voorlopig niet meer klagen met mijn 29 kinderen! Groetjes Marjon xxx

• 17 November 2013 - 21:44

Henrie:

Leuk een eigen "huis" al is het niet groot succes met al jullie werkzaamheden en de taal. Stuur ook even een foto van Nanda als waterdrager kus van ons en leuk om jullie zo te volgen

• 17 November 2013 - 22:49

Tabitha:

Wat leuk om weer een bericht van jullie te lezen! :D
    Ook al staan er geen foto's bij, het is zo beeldend geschreven dat ik in mijn hoofd een aardige voorstelling kan maken! Hopelijk wordt jullie huisje snel een thuis en lukt het met het vinden van alle benodigdheden. En geniet maar van de warmte, hier is het alweer nodig om met handschoenen aan te fietsen en een dikke sjaal om ;)
    xxxx liefs Tabitha

• 17 November 2013 - 22:59

Marianne:

Ha Nanda en Lennart,
    Wat leuk om weer even wat van jullie te horen. Super dat jullie een huisje hebben. Dat is toch wel een belangrijke levensbehoefte!!!. 122 kinderen ,ik dacht dat onze klassen groot waren haha. Vorige week examee gedaan voor mijn tekenopleiding en geslaagd!! Ik ben nu dus officieel "kinder-teken-therapeut" Moet nog even wennen dat ik geen huiswerk meer heb haha. Maar Nan, mede dank zij jou en de andere collega's, veel kunnen oefenen en tekenen bij jullie in de klas, jij ook bedankt. en nu in Malawi. Warm, weinig comfort, maar met een missie. Succes maar weer met alles. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag, liefs van mij ,
    Marianne

• 18 November 2013 - 02:16

Bregje:

Leuke berichtjes om in de nachtdienst te lezen!
    Haha jullie hebben precies dezelfde ingredienten als wij hadden..lekker rijst met tomatenstue.. En pannenkoeken!!
    Heel veel succes met wennen en alle leuke dingen! xx

• 18 November 2013 - 07:58

Carole:

Hallo Lennart en Nanda,
    Ik heb uitgekeken naar jullie verslag!
    Wat een andere wereld! Voor mij niet goed voor te stellen.
    Achthonderd mensen om jullie heen .....
    Het blijft toch wel heel bijzonder dat jullie dit samen kunnen hunnen beleven.
    Beterschap, Lennart.
    We missen je wel, Nanda!
    Lieve groeten,
    Carole

• 18 November 2013 - 08:18

Janny:

wouw weer super om te lezen wat jullie meemaken en doen.
    hier is het weer volle bak met sint en piet, aanstaande zaterdag de intocht. we zullen je missen Nanda

veel gr van ons xxxjes

• 18 November 2013 - 08:53

Milou:

Super leuke blog dit en foto s zou handy zijn voor het totaal plaatje xxx milou

• 18 November 2013 - 09:01

Carinaslottje:

Hallo luitjes! Goed van jullie te horen ! Volop avonturen ! En een eigen plek ! Heel fijn. Misschien behelpen , maar : home is where the heart is ! Liefs. Carina

• 18 November 2013 - 10:29

Jaap Van Der Plas:

Hoi Nanda en Lennart,
    Mooi dat jullie nu een (tijdelijk??) eigen plekje hebben. Veilig en wel op de campus is wel zo lekker. Stroom is er niet altijd en als het er is, is het onzeker. Zon energie doen de Malawi (nog) niks mee? Jammer.
    122 kids in de klas!!!
    Dat is een hoop huiswerk nakijken (in het donker??). Hoe doe je dat in hemelsnaam?
    Ik hoop dat jullie die mini-busjes toch nog aan de praat weten te houden en zo kans zien om daarmee die kleine dorpjes te bezoeken. Of kan dat ook lopend???
    Hier staat alles nu in teken van Sinterklaas en Zwarte Piet (prachtige aankomsten in het hele land). En in teken van ramp Filippijnen: vandaag start grote (radio en TV) inzamelaktie in NL.
    Hebben jullie nog tips/ideetjes hoe wij jullie vanuit hier nog een beetje verder op weg zouden kunnen helpen?
    Toedeloe.
    Jaap en Joske.

• 18 November 2013 - 18:53

Hans:

Hallo vanuit een koud en nat Nederland. Leuk verhaal en fijn om weer even op de hoogte te zijn. Jullie hebben nu in ieder geval een onderkomen en een begin kunnen maken met jullie geplande werkzaamheden. Ook gezellig met die studenten en goed voor de taal; leer ze ook wat Nederlands (alleen de nette woorden).Ik heb nog even naar recepten gekeken met de ingredienten die jullie opnoemden. Wel wat schaars en ik heb de tomaten en de rijst er nog maar even buiten gehouden. Hier volgt een recept voor maismeel-gistbrood:
    Ingrediënten
    3.5 dl water, 1 1/2 tl zout, 35 gr boter, 115 gr maismeel, 6 el melk, 1 1/2 el suiker, 320 gr broodbloem, 2 1/2 tl gist
    Bereidingswijze
    Breng het water aan de kook in een kleine pan. Schep er het zout en de boter door. Voeg dan al roerend het maismeel in een dun straaltje toe tot u een dikke pasta hebt, laat nog 1 minuut al roerend koken. Neem het mengsel van het vuur en laat het afkoelen.
    Doe wanneer de pasta afgekoeld is alle ingredienten op volgorde van de fabrikant in de machine, Stel de machine in op witbrood, medium korst
    Alleen jammer dat jullie de broodmachine bij ons geparkeerd hebben!

• 18 November 2013 - 21:52

Yvon. Evy En Victor:

Ha Lieve Lennart en Nanda,

Fijn om van jullie te horen, wat een ander leven dan in dit grijze kouder wordende land, goed dat jullie nu een huisje hebben, plekje voor jullie zelf. Succes met het opstarten van de werkzaamheden, de hitte en de race (rees?) Veel liefs, Yvon

• 19 November 2013 - 10:45

Esther V.d. Kwast:

Ha Len en Nan!

Jeetje....Dit klinkt echt zo moeilijk en heftig...wat een onwijs verschil met hier...! Ik hoop dat jullie rustig aan kunnen wennen aan alles...! Jullie maken echt bijzondere dingen mee, zeg...! :) Succes met het inrichten van het huis en Len met de diarree...!
    Liefs Esther

• 19 November 2013 - 16:28

Peter En MArja:

Hey daar in het verre Afrika, keuk om jullie verhalen te lezen zal wel even een shock zijn.hopelijk wennen jullie snel en kun je lekker aan het werk.

gr Peter en MArja

• 19 November 2013 - 20:41

Kim:

Wat fijn dat jullie schrijven. Ik kon me het allemaal in een keer heel goed voorstellen. Ik begrijp dat het nog even wennen is, maar dat heeft gewoon een paar weken tijd nodig.
    Ik blijf jullie volgen, geniet ervan

Liefs

• 20 November 2013 - 18:34

Lenneke:

Ha Nanda en Lennart,

Het wordt wel duidelijk uit jullie enthousiaste, beeldende verhalen dat dit avontuur geweldig is! Ik vind het erg leuk dat we het via jullie blog mee kunnen beleven. Ik stel me een plaatje voor van Nanda met waterkruik op het hoofd in een prachtig afrikaans gewaad en dan denk ik; "Ja dat klopt." En het feit dat jullie het samen kunnen beleven en ook echt iets kunnen betekenen voor de mensen daar is natuurlijk fantastisch. Geniet ervan met volle teugen!!!
    En dat je dan af en toe last hebt van je darmen of zo, ach dat gaat wel weer over . . .

• 21 November 2013 - 12:05

Oma:

Wat een verhaal zeg Heel fijn jullie te volgen ! 122 kindertjes in je klas !!Ik begon met 56 vond dat toen heel veel !
    Fijn dat jullie een huisje hebben en veel hulp van de studenten ! Nanda gaat dat hier ooit voor doen met een emmer op d,r hoofd! Goed hoor!!
    Volgende fase jullie werk en project! veel succes liefs van ons oma

• 24 November 2013 - 13:26

Gert En Marjan De Bruin:

Beste mensen op verzoek van Nanda hierbij even hun adres

Hierbij het adres van Nandaen Lennart:

Foundation to Bild een type foutje dit moet zijn: Foundation to Build

• 03 December 2013 - 22:09

Marry:

Lieve Nanda en Lennart,
    Wat een mooie verhalen! Het is maar goed dat jullie al wat gewend waren van eerdere reizen! Dan waardeeer je onze 'rijkdom' en vanzelfsprekendheid meteen ook weer meer!Stuur even een foto van dat water op je hoofd....en wat nou grote klassen in Nederland maar hier zijn de eisen dan weer wat hoger!! Succes met alle werkzaamheden en Len...Chips en cola, maar dat hebben ze daar dan weer niet!!!
    Liefs Marry en de Bemels