Onze eerste Malawiaanse avonturen.. - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Onze eerste Malawiaanse avonturen.. - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Onze eerste Malawiaanse avonturen..

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

07 November 2013 | Nederland, Leiden

Daar zitten we dan..haha maar waar eigenlijk?!

Vorige week was een super mooie, hectische en emotionele week met veel verrassingen en afscheidsmomenten. Afgelopen zondag zijn we door veel lieve familie en vrienden uitgezwaaid en vertrokken voor een lange tijd. Lastig...
Na 26 uur onderweg te zijn, kwamen we aan in het warme (lees zeer hete) Malawi. Opgehaald door VSO, werden we naar onze lodge gebracht. Nu begon het avontuur pas echt... En we starten in de hoofdstad, Lilongwe.

Onderweg naar de lodge hebben we onze ogen uitgekeken; veel armoede, veel mensen, een slager was zijn geiten aan het villen, een geit sprong plots over de weg, veel droogte, grote stukken open land, bergen in de verte...
Een snelle eerste ervaring van Malawi..
Want vanaf dat moment zaten we alleen nog maar in onze Lodge, op het VSO kantoor of in de Auto op weg naar een meeting; Vanaf dat moment kregen we onze "In-country training" samen met Diana, een VSO-er uit de Filipijnen. Nouja.. training :)

Alles is echt heel goed geregeld door VSO, zeker vanuit Nederland. Maar eenmaal in Afrika, blijft de mentaliteit toch anders en gaan dingen toch op zn "Afrikaans".
Schrik niet van wat we nu allemaal gaan schrijven.. wij zien er de lol van in en hebben het ontzettend naar ons zin!!!

- De In Country training bleek iets (de helft) te zijn ingekort omdat we toch later zijn aangekomen dan Malawi eigenlijk had gewild:-P
- Tijdens de training gingen we "even" naar de bank om een eigen Malawiaanse rekening te openen. Dit duurde maar 4 uurtjes.. best snel toch.
- Vervolgens was er dus geen tijd meer voor het middagprogramma. Maar volgens onze begeleider moesten we maar gaan rusten..we hadden ZOveel gedaan.
- Op de tweede dag van de training kregen we een aantal hele goede meetings en workshops. Deze begonnen om "half eight". Dan denk je dat is dus dan ook half 8..maar nee,dit is half 9. Logisch!!?? We waren in ieder geval op tijd.
- Ook moesten we alle papieren op orde brengen voor de registratie... Dit was maar een hele map vol. Ze houden hier van papierwerk.
- De lodge was echt perfect, we zijn heel erg verwend.
- We hebben alleen nog weinig van de stad en het leven in Malawi gezien.
- Na 3 dagen vertrokken we naar Blantyre, de grote stad in het zuiden waar wij gaan werken en wonen.
- Hier zou een mooi huisje voor ons klaar staan... :-P Je voelt m al, deze is er dus niet.
- Nanda haar werkgever heeft ons in plaats daarvan in een super chique hotel gebracht, dus we mogen niet klagen. We zijn nu in Limbe, een plaatsje naast Blantyre.
- Vandaag hebben we in Limbe rond gelopen en een hoop vrienden gemaakt met alle mensen op straat, fantastisch! Ook hebben we al contact met alle VSO-ers die in en rondom Blantyre wonen. Ze zijn enorm behulpzaam en willen ons overal bij helpen. Super!!

Benieuwd wat de dag morgen brengt.. We gaan waarschijnlijk naar de Teacher Training College, waar Nanda gaat werken, voor een rondleiding. En verder gaan we hopelijk op zoek naar een huis, samen met de werkgever...

Helaas hebben we nog niet veel internetpunten gevonden, dus jullie zullen ons voorlopig via de Blogs moeten volgen.
Wel hebben we allebei een Malawiaans nummer, naast onze Nederlandse nummers. Je kunt ons op beide bereiken, maar het is voor jullie goedkoper om naar ons Nederlandse nummer te smsen. Wij zullen dan vervolgens met ons Malawiaans nummer terug sms-en.
Lennart: 00265 - 993 440 217
Nanda: 00265 - 993 440 216

We gaan vooral heeeeel rustig verder met ons leventje hier verder op te bouwen. En hopen snel weer wat van ons te laten horen.

Veel Liefs Lennart en Nanda

LET OP: de verhalen op onze blogs zijn allemaal onze meningen en ervaringen,

• 07 November 2013 - 20:03

Janny:

Super om te lezen xxxxxjes

• 07 November 2013 - 20:45

Marjan:

Wat is er al veel gebeurt. Ben blij te horen dat jullie er zo veel plezier in hebben.

• 07 November 2013 - 20:53

Suzan En Bas:

Hoi (schoon) zus en len

Goed om te lezen dat jullie veilig zijn aan gekomen....
    Leuk om het verhaal te lezen....
    Kus suus en bas

• 07 November 2013 - 21:01

Laura:

Lieverds!
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen!
    Het klinkt nu al als een groot avontuur!
    Is het ook allemaal een beetje geland bij jullie?
    Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur!!
    Xxx Laura

• 07 November 2013 - 21:12

Simone:

Nou, nou, volop in het avontuur!
    Veel "opstartprobleempjes", maar jullie wel toevertrouwd.
    Ik zie uit naar jullie volgende verhaal.
    Groetjes van Simone

• 07 November 2013 - 22:06

Efrath:

Hahaha, dat de oefening tijdens onze assessment nu ook echt in de praktijk is gebeurd! Succes met het vinden van een huisje en het verdere opstarten!
    Groetjes

• 07 November 2013 - 22:12

Debbie:

Heerlijk Afrikaans begin! Kan je een warmer welkom wensen? ;)
    Geniet ervan, stoer dat jullie alles zo relaxed oppakken! Al helemaal gewent zo te horen! :)

Kus!

• 07 November 2013 - 22:38

Jorika:

Haha fantastisch! Hopelijk hebben jullie snel jullie eigen stekkie daar:) xx

• 07 November 2013 - 23:13

Carole:

Wat fijn om te horen dat jullie een goede reis hebben gehad. Echt een heel ander leven nu voor jullie! Nog maals: een hele goede en waardevolle tijd gewenst samen! Hug

• 07 November 2013 - 23:42

Karin:

Hakuma Matata!!!! xxKarin

• 07 November 2013 - 23:43

Tabitha:

Joepieee! Het avontuur is begonnen! En het eerste verslag klinkt al super! Ben reuze benieuwd wat jullie nog allemaal te wachten staat, keep us posted! En geniet van alle nieuwe indrukken, voor je het weet ben je eraan gewend ;)
    xxx

• 08 November 2013 - 07:23

Lenneke:

Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Enne . . . half eight wordt ook in de UK en Ierland als half 9 gebruikt. Heel verwarrend!

• 08 November 2013 - 10:51

Esther V.d. Kwast:

Hoi!

Echt super leuk om dit verhaal te lezen! Wat een andere cultuur...!
    Succes met het vinden van een huis!

Liefs Esther

• 08 November 2013 - 11:41

Oma En Opa Spierings:

Wat heerlijk dit nieuws allemaal te kunnen volgen!
    jullie hebben het naar je zin en wat een indrukken!!
    Echt alles op z,n Afrikaans
    S,lands wijs s,lands eer !
    Succes met het vinden van het huis!Knuffel van ons oma en opa!

• 08 November 2013 - 12:30

Martijn (collegatje Nanda):

Wat een avonturen. Heel leuk om te lezen. Ben nu al benieuwd naar de nieuwe verhalen.
    Veel plezier in het altijd zonnige Afrika. Hier is het koud en nat, dus daar mis je niks aan.

Groetjes en dikke X Martijn

• 08 November 2013 - 13:26

Marry:

Hoi lieverds, de kop is er dus af......wat een belevenis zo al hè, lekker op zijn Afrikaans! Aanpassen dus maar, veel anders kun je denk ik niet doen. Geniet van de mooie momenten en laat de rest maar over je heen komen. Het komt allemaal wel op zijn pootjes terecht en jullie hebben nog even.......!! Ben benieuwd hoe het allemaal verloopt. Geniet!! Liefs van de Bemelmannetjes xxxxxxx

• 09 November 2013 - 16:55

Chantal:

He Len en Nan! Klinkt erg Afrikaans inderdaad. Heel fijn dat alles wel goed komt ondanks dat het allemaal niet helemaal gaat zoals gepland. En gelukkig ben je samen, kun je er ook samen om lachen..
    Geniet!! Ben benieuwd naar het volgende verhaal en foto's natuurlijk. x Chantal

• 10 November 2013 - 11:31

Marianne:

wat leuk om jullie verslag te lezen en ja heeel afrikaans. Ik moet wel lachen als ik lees dat jullie maar moeten gaan rusten, want je hebt al zoveel gedaan haha. Maar ja met die temperaturen loop je ook minder hard toch?? Veel plezier en succes met alles, liefs Marianne

• 10 November 2013 - 13:35

Tanja Van Der Zwart:

Lieve lieden,
    Fijn dat jullie zo goed zijn aangekomen in een heeel Afrikaans leven. Als ik dit schrijf, zijn jullie al 1 week uit Holland weg, zo lijkt de tijd toch snel te gaan, haha. Succes met het vinden van een eigen stekkie en ik blijf jullie volgen hoor!! Dikke kus, Tan

• 13 November 2013 - 10:27

Patricia:

Fijn dat jullie het zo luchtig opnemen. Het gaat daar idd iets anders aan toe :-) Ik kijk naar jullie volgende verslag.

• 15 November 2013 - 15:44

TanteCoby Broekhof:

Hallo beiden,
    Wa hebben jullie allemaal al meegemaakt, wat een dootzetters zijn jullie.maar dat zal de leeftijd wel zijn denk ik. We hopen dat julklie snel een huisje hebben waar jullkie voortaan zullen wonen, maar alles op zij tijd, heb ik begrepen!
    We hopen ook dat jullie gauw de draaii gevonden hebben en met werken te gaan beginnen.
    Lieve groetjes van:
    Oome John en tante Coby uit Lisse.