Let it rain, Let it rain and a happy newyear! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Let it rain, Let it rain and a happy newyear! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Let it rain, Let it rain and a happy newyear!

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

09 Januari 2014 | Malawi, Blantyre

Gelukkig nieuwjaar - Happy new year – Manyado Nyuwere
We hopen dat iedereen een gezellige en lekkere kerst heeft ge
had en we wensen iedereen een heel gezond en gelukkig Nieuwjaar vanuit het warme Malawi.

We hebben hier niet het gewone kerstliedje “let it snow, let it snow, let it snow” gezongen....maar Let it rain, Let it rain, let it rain  Het regenseizoen is begonnen, de mensen zijn hier maar al te blij (very blessed). Blantyre en vooral de dorpjes, bergen en velden erom heen veranderen mega snel in een groene oase: mooi om te zien!De mensen hebben hier precies 3 maanden om álle groenten (maïs) te laten groeien om daar vervolgens een heel jaar van te kunnen eten.

Voor ons is het nog even wennen dat we een paraplu mee nemen als we weg gaan. Je vertrekt met een blauwe lucht en 30 graden, en als je even niet op let is de lucht zwart en word je verrast door een flinke regenbui - noem het maar gerust stortbui: een paar seconden in de regen en je bent doorweekt. We begrijpen nu ook hoe hier een overstroming ontstaat: binnen een paar minuten staan de wegen blank en verandert het land in één groot Lake Malawi met veel modderriviertjes die alles mee slepen. In het noorden van het land zijn er dan ook al de nodige overstromingen. Gelukkig zijn de mensen er hier wel aan gewend, en staat de wereld gewoon even stil tijdens de regenbui.

Zo ook tijdens de Bridal Shower, waar we voor uitgenodigd waren. De directeur van de TTC waar Nanda werkt, is met kerst getrouwd. 2 weken daarvoor gaf zijn (toen aanstaande) vrouw een soort van bachelor feestje. Door de regen begon het allemaal 2 uurtjes later, niet heel ongewoon hier. Het was een bijzonder feestje met alleen maar vrouwen, zo’n 200. Het draaide eigenlijk alleen maar om geld, en was een soort van fondsenwerving voor de bruiloft. De muziek stond echt HEUL (:-P) hard, zoals hier in Malawi de gewoonte is. De vrouwen (inclusief Nanda) kwamen in groepjes naar voren om voor de bruid te dansen en geld op de grond te strooien.

In de tussentijd zat Lennart thuis bij de directeur met nog 5 mannen, en werd over ALLE Nederlandse gewoontes uitgehoord. Op 1 bepaald moment moesten zij op het feestje komen en mochten ook even naar voren om te dansen en geld te strooien. Na wat drinken en een hapje was het feestje afgelopen. Leuk om een keer mee te maken.

Tijdens de kerstdagen zijn we gaan kamperen in een Safaripark. Gek idee om in 35 graden kerst te vieren en ’s ochtends wakker te worden met allemaal herten en apen om je tent heen. We hebben in de jeep een paar mooie safari’s gemaakt en veel dieren gezien: olifanten, nijlpaarden, zebra’s, grote herten, krokodillen, waterbuffels en wrattenzwijnen. We hebben dankzij een heerlijk Hollands pakket ook lekker kunnen eten. De rest van de pakketjes/brieven zijn helaas nog geen van allen aangekomen…..

Vlak voor de kerst hebben we eindelijk toestemming gekregen om te verhuizen, en wel naar een geweldig huis, zeg maar villa! Dit hoefden ze geen twee keer te zeggen; wat een rust, wat een privé, niet zoveel power cuts en water cuts meer..heel fijn! We hebben ook een nightguard, hij woont samen met zijn vrouw in het huisje in onze tuin: erg vriendelijke mensen en hij beschermt ons goed moeders  De vrouw spreekt geen woord Engels, dus we zijn genoodzaakt de taal snel te leren. Dat is erg leuk, zeker als je het daardoor voor elkaar krijgt om haar de was te laten doen..hihi..en HOE..we wisten allebei niet dat we ook witte kleren mee hadden naar Malawi. En dat voor maar 500 kwacha per keer, zo’n 1 euro.
We wonen nu wel verder van de TTC af, dus hebben we een mountainbike gekocht waar Nanda nu iedere ochtend de berg mee op klimt. Je begrijpt, de weg terug is het leukst. Voor de mensen hier is het vooral heel lachwekkend..een mzungu (blanke) op een fiets.

We zijn ook al druk bezig geweest met tuinieren, en de eerste groenten en kruiden komen al uit. We worden wel steeds creatiever met de producten die ze hier verkopen. Vorige week hebben we ook de markt van Blantyre ontdekt, waar ze heel veel verschillende soorten groenten en fruit verkopen. Je kan daar echt overheerlijke grote rijpe avocado’s kopen voor maar 30 cent per stuk. We verbazen ons nog wel over de eenvoud waarmee ze hier koken/eten. Ze eten echt alleen maar nsima en worden niet veel creatiever. Er bestaan dus ook niet heel veel Malawiaanse recepten. In deze tijd, waar de mensen druk bezig zijn met het verbouwen van de maïs en de voorraad van vorig jaar bijna op is, merk je dat mensen zuiniger aan doen met hun eten en meer bedelen. En dan ‘zeuren’ wij dat we de kaas missen. Niet eerlijk. De armoede was ook gisteren nog te merken toen een student op de TTC geld had gestolen van een andere student...niet handig, want 900 studenten komen je daarna wel ff 'vertellen' (lees voelen) wat ze ervan vinden.

Nieuwjaar..wat gaat het ons brengen. Lennart is bezig met de oplevering van het project, en gaat daarna door naar het volgende project. Voor Nanda staan er 2 workshops van VSO en UNICEF gepland. Verder zijn we heel veel leuke uitjes aan het plannen voor de weekenden; er is hier nog zoveel te zien en te beleven. We gaan er in ieder geval van genieten. Proost met wat madzi (water) op een avontuurlijk en gaaf 2014! En geniet weer van de foto’s!

• 09 Januari 2014 - 08:01

Debbie:

Wat een leuk verhaal!! En te gekke foto's!! Zo gaat het meer spreken allemaal.
    Geniet van de regen en het tuinieren! Haha.
    Veel liefs, en tot mails! :)
    Kus Debbie

• 09 Januari 2014 - 08:58

Jorika:

Jullie ook een gelukkig nieuwjaar, boordevol met nog meer mooie ontmoetingen en ervaringen natuurlijk!! Xx Jorika

• 09 Januari 2014 - 10:31

Esther V.d. Kwast:

Hoiii!!!

Jullie ook een gelukkig nieuwjaar!! Een erg bijzonder jaar zal het worden!!! :)
    Jeetje...echt super mooi jullie huis!! En ook het verhaal weer erg leuk om te lezen!!
    Succes en veel plezier met de projecten...!

Liefs Esther

• 09 Januari 2014 - 13:34

Tabitha:

Hee Nanda en Lennart! superleuk om weer wat van jullie te lezen! Wat fijn dat jullie nu lekker je eigen plekkie hebben, kan me de behoefte daaraan goed voorstellen. Ik ben benieuwd wat er allemaal in jullie tintje voor lekkers groeit!
    En bijzondere manier om de feestdagen te vieren zeg! Z'n safari is natuurlijk fantastisch! ik hoop dat de werkzaamheden ook goed bevallen en dat jullie lekker blijven genieten van jullie tijd dat!

veel liefs xxx

• 09 Januari 2014 - 14:02

Peter:

Hoi, mooi verhaal weer hoor, is dat nou een " Belle Villa" ????
    in ieder geval maken jullie genoeg mee, veel plezier en zeker ook gezonheid in 2014

groeten Marja en Peter

• 09 Januari 2014 - 14:50

Kathy:

Hoi lennart en nanda, Wat een gezellig verhaal weer'
    Ik zie het zo voor me!!
    Jammer dat de zaadjes uit Nederland er nog niet zijn. Als wij weer thuis zijn gaan we het snel voor jullie regelen! jullie zien er goed uit alleen maar stralender en blijer. Ik vind het nog steeds zo knap van jullie dat jullie dit allemaal ondernemen! Mooi huis ook hoor! We komen hem zekers een keer uitproberen!
    Tot snel en geniet er lekker van!
    XXX Kathy

• 09 Januari 2014 - 15:06

Hans:

Hoi luitjes, nieuwjaar hadden we elkaar al via Skype gewenst en gezien de foto's gaat het best goed bij jullie. Ik zag dat je rendier nu Kudu heet en gewoon naast het zwembad stond. We mogen de tomatenzaadjes wel snel overvliegen anders heb je binnen drie maanden nog geen tomaat aan je plant. De kaas dan maar geschrapt van de lijst want dat is niet aardig voor de lokale bevolking. Jullie creëeren vast wel recepten met lokale producten en dat is ook nog eens veel duurzamer. Groeten, veel plezier, werk ze en enjoy the rain.

• 09 Januari 2014 - 18:14

Gert:

Ik lees dat jullie GEEN KAAS krijgen dus gaan we de kaasschaaf maar terug brengen hahahaha
    de zaden zijn al aangeschaft als ze niet snel naar je toekomen worden het al plantjes. scheel wel werk.
    weer genoten van de belevenissen. leuk dat je je moeder op haar verjaardag hebt gebeld.
    p.s. modderbaden zijn ook goed voor je huid. groeten en tot horens

• 09 Januari 2014 - 19:28

Carole:

Hallo saampjes!
    Wat leuk om weer wat te lezen en te bekijken over jullie leven-ver-weg.
    Ik zou bijna jaloers worden .....
    Het is zo totaal anders. Het lijkt zo rustig en natuurlijk. Is dat ook zo, of is de hectiek "om de hoek"?
    Het is goed om te ze dat je straalt, Nanda. Geniet er van.
    Een heel waardevol en gezond 2014 gewenst!
    Hartelijke groeten!!

• 10 Januari 2014 - 10:49

Henrie:

Hoi Nanda en Lennart, leuk om jullie verslagen te lezen, met het nieuwe jaar hadden we al een Skype rondleiding gehad van jullie nieuwe huis.
    Wel apart Nieuwjaars dag met 35 graden zou dat ook wel willen
    Wel fijn dat jullie een super oppas hebben en zo een goede wasvrouw.
    succes met jullie werk, vrije weekends de mzungu mountianbikevrouw en het verbouwen van jullie eigen groenten.
    Kus van de Bruintjes en dat er nog maar veel foto's en verslagen mogen volgen

• 10 Januari 2014 - 13:59

Dennis En Maaike:

Hoi Lennart en Nanda. Een mooi jaar toegewenst in Malawi. Leuk verhaal met mooie foto's. Bijzondere momenten! Ben benieuwd naar de volgende nieuwsbrief. Veel succes, geluk en plezier nog daar.

• 10 Januari 2014 - 18:09

Lenneke:

Hoi Nanda en Lennart,

Als je de foto's zo bekijkt zou je nooit meer anders willen! Voorlopig mogen jullie er nog een hele poos van genieten. Een fantastisch 2014 toegewenst!

• 10 Januari 2014 - 22:17

Yvon:

Leuk verhaal en fijn dat jullie nu in een fijn huis hebben, ik had jullie al een gelukkig nieuwjaar gewenst, heel veel plezier met elkaar en alle mensen in jullie omgeving, geniet van het werk en van alle leuke tripjes in het weekend!
    Liefs, Yvon, Eef en Victor xxx

• 12 Januari 2014 - 00:35

Laura:

Hoi lieverds!
    Ik vond het zo leuk om jullie even te zien via skype op nieuwjaarsdag!! Wat mij betreft doen we dat vaker! :)
    Jammer dat mijn post nog niet is aangekomen.. Anders verander je "kerst" maar in "pasen". Dan is ie in ieder geval wel op tijd! :P
    Wat maken jullie toch super veel mee! Ik ben benieuwd hoe jullie de tripjes gaan vinden die jullie nog moeten maken! Zo te horen zijn jullie nog lang niet uitgekeken op Malawi!
    xxx Lau

• 12 Januari 2014 - 17:19

Daan:

Ik ben een beetje in de war, zijn jullie daar nu om te werken en de lokale bevolking te helpen of is het een lange vakantie waarin je af en toe een paar projectjes doet, begrijp me niet verkeerd ik vind nog altijd dat werken een hinderlijke onderbreking van de vakantie is maar ben toch wel erg benieuwd wat jullie daar nu precies doen om de lokale bevolking van Malawi verder te helpen. vriendelijk groet Daan

• 12 Januari 2014 - 23:45

Karin:

Hoi luitjes, fijn dat jullie nu een eigen huisje hebben. Hier in Nederland lijkt het wel lente! laat die zomer dan ook maar snel komen dan!. Anders kom ik wel naar jullie hahaha. Beste wensen voor 2014 en een heel leerzaam jaar. groetjes Karin xxx

• 13 Januari 2014 - 15:32

Lennart En Nanda :

Dankjewel voor alle berichtjes!! Super leuk om te lezen :) En het is echt waar...de eerste kaarten (sas, deb, Nard& Rineke) zijn aangekomen. Heel erg gaaf! Dit betekent ook dat een paar verwachte kaarten nog niet zijn aangekomen. Deze hebben er iig een maand over gedaan!

Haha..en de waarbenjij.nu blog gebruiken we vooral voor de 'leuke' momenten naast het werk. Wil je meer over het werk en de 'saaie' dingen weten, lees dan onze nieuwsbrief. Ontvang je hem niet, stuur dan een email naar nandadebruin@gmail.com

Zikomo kwambiri

• 21 Januari 2014 - 20:27

Chantal:

Ha lieve Nanda en Lennart,

Wat een onwijs mooi en indrukwekkend verhaal weer!
    Leuk om te lezen!! Heel veel plezier en succes

xx Tal