De verhalen van Bwana & zijn chickies: Boef & Dona - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu De verhalen van Bwana & zijn chickies: Boef & Dona - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

De verhalen van Bwana & zijn chickies: Boef & Dona

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

22 Februari 2014 | Malawi, Blantyre

Er waren eens een paar stukken hout en wat rietstengels en ‘een heel doordacht plan’…… Na wat (ver)brandende uurtjes in de tuin heel creatief knutselen, werd dit al snel een echt Malawiaans huisje: gammel en nét niet af, maar wél bestand tegen de regen. Nog even wat gaten in de tuin dicht maken en toen begon de zoektocht naar 1 witte en 1 zwarte kip, die ook nog eens eieren leggen: een onmogelijke taak als je het de Malawianen vraagt; want “een witte kip die eieren legt bestaat niet”. Maar het is gelukt: we stellen jullie voor aan Boef en Dona (Chichewa naam voor vrouwelijke baas)...onze nieuwe tuingenoten. Oja, en Bwana (baas), want zonder hem gaan we natuurlijk geen eitjes krijgen. En nee, het zijn niet de guard en zijn vrouw.. en nee, we gaan ze niet opeten. Hoewel ik (nanda) daar met Lennart nog niet van overtuigd ben.

Nu is het alleen even uitkijken dat onze nieuwe tuingenoten niet OOK onze groenten gaan opeten. Dat doet de guard namelijk al ;) Maar de groente gaan goed, we hebben zelfs de boontjes en wat kruiden al kunnen oogsten. Het is bizar hoe hoog de maïs staat overal, er is niks meer van een droog Malawi te zien zoals we dat bij aankomst zagen. De regen doet goed zijn best.

Soms iets te goed.. Afgelopen weekend waren we naar het Zomba plateau om daar lekker in de bergen te gaan wandelen. We hadden samen met nog 4 andere VSO-ers een huisje geregeld waar we prachtig uitzicht zouden hebben. We hadden inderdaad een “amazing view”: we zaten in de wolken voor 2 dagen. En de berg was enorm glibberig, wat erg lastig lopen was, maar tegelijkertijd ook hilarische momenten bezorgde. In de ochtend werden we verrast door een groep apen (lees héle grote nieuwsgierige apen). Ze sprongen op de golfplaten, hingen aan het raam en blokkeerde onze deur, en waren waarschijnlijk op zoek naar de heerlijk ruikende pannenkoeken. Maar vlak voordat we naar huis reden, verdwenen de wolken en hadden we idd een prachtig uitzicht over de stad Zomba.

Nu zijn we beide weer druk aan het werk en de dagen vliegen voorbij. We zitten alweer bijna 4 maanden in Malawi. We zijn nu langer weg dan we hiervoor ooit weg zijn geweest. Het voelt eigenlijk al heel gewoon om hier te zijn en te leven, al zijn er wel van die momentjes dat je je weer heel goed beseft dat je in Afrika bent. Een paar kleine voorbeelden; een mzungu op de fiets kan nog steeds niet..zelfs niet na 1,5 maand elke dag dezelfde route fietsen, blijft het lachwekkend; een afspraak maken is heel makkelijk hier, maar dat betekent nog niet dat de afspraak ook echt plaats vindt; het blijft iedere dag weer spannend of er water uit de kraan komt en ook is elektriciteit niet gegarandeerd; de post is op z’n Afrikaans nog steeds onderweg, al zijn er heel veel leuke kaarten al aangekomen; muggen zijn overigens wel gegarandeerd- daar kun je tenminste van op aan.

Wat betref t het werk is er weer een hoop gebeurd. Zo is Lennart druk bezig op het project in Luchenza met de volgende fase, er is een borehole gemaakt waardoor er nu door middel van zonnepanelen en een pomp dag en nacht stromend water is. Ook zijn ze gestart met de bouw van twee nieuwe gebouwen, een restaurant waar studenten kunnen leren iets anders te koken dan Nsima (maismeeldeegballen) en een informatiecentrum voor het trainingscentrum. Er is nu alle dagen van de week een Malawiaanse voorman aanwezig welke hard werkt en waarmee Lennart veel lol heeft!

Ik(Nanda) ben 2 keer lang naar Lilongwe (hoofdstad) geweest voor verschillende workshops, waar ik veel nieuwe VSO-ers heb leren kennen die rondom Blantyre gaan werken. Ook had ik verschillende meetings met de VSO-UNICEF groep en mijn manager, wat een hoop duidelijkheid heeft gegeven, én een hoop werk. Op het einde van de week werd ik nog verrast met het nieuws dat ik de volgende dag een uitgebreide presentatie moest geven over het hele projectplan voor de hoge piefen op het hoofdkantoor van UNICEF. Het was heel spannend, maar een geweldige ervaring. UNICEF was erg positief over mijn ideeën, en ze worden nu op alle TTC’s in Malawi ingezet.

Als je meer over ons werk wilt lezen, verwijzen we je door naar onze nieuwsbrief. Ontvang je deze niet, mail dan naar nandadebruin@gmail.com.

Oja, nog twee kleine nieuwtjes: onze beide ouders komen in de zomer deze kant op. We kijken er echt enorm naar uit!
Ennn.. binnenkort gaan we een adoptiekindje (met 4 poten) adopteren.

• 22 Februari 2014 - 17:23

Marjan:

Weer leuk om iets te horen over jullie leven daar. Leuk al de foto's. We genieten ervan.

• 22 Februari 2014 - 20:59

Gert:

we kijken enorm uit naar de geplande reis in augustus, wel een lange reis
    weer genoten van de nieuwsbrief en deze blog

• 23 Februari 2014 - 09:17

Marry:

Lieve Nanda en Lennart,

Wat een leuke verhalen weer! Jullie zijn wel héél goed bezig, wat een contrasten hè! En mooi dat jullie kennis zo waardevol is voor Malawi. Fijn om te horen dat jullie het ook goed naar je zin hebben en al aardig gewend zijn aan het leven daar. Jullie huis ziet er goed uit, vooral dat kippenhok, die' architectuur ', geweldig!!!!!! Nu maar hopen dat Boef en Dona nog de kans krijgen om eieren te leggen, haha! Die groentetuin vind ik super, zo krijg je een aardig assortiment! Wat ontzettend leuk dat jullie ouders in de zomer naar jullie toe komen, wat zal dat fijn zijn om te laten zien hoe jullie daar leven en werken, bijzonder hoor!
    Ik heb weer genoten van alle verhalen, prachtig!
    Veel liefs van ons allemaal, xxxx Marry

• 23 Februari 2014 - 13:47

Debbie:

Lieverds! Wat een mooie en leuke foto's! Zo gaat het echt meer spreken. Wat een te gek kippenhok! Daar is menig kip jaloers op!!!
    Zo goed om te horen dat jullie je echt thuis voelen daar. Die 4 maanden zijn ergens heel snel gegaan maar ook weer helemaal niet.
    Heerlijk dat jullie ouders komen!
    HEEEEEEL veel liefs!
    Debbie

• 23 Februari 2014 - 18:54

Marja En Henrie:

leuk om weer op de hoogte te worden gebracht van jullie leven daar. fijn om te lezen dat de groente wil groeien. De kippeneitjes als welkome eiwitten en stoppen ze met legge dan hup in de soep. veel plezier verder en we horen wel over jullie adoptie kind op 4 poten. wij hebben er voor vandaag een maar dankzij hem heeft Henrie vandaag een schaap uit de sloot mogen vissen. Dus je begrijpt wel dat we het laten bij een dagje logeren. kussen en groeten van Jesse Yra, Henrie en Marja

• 23 Februari 2014 - 19:32

Laura:

Hoi lieverds,
    Wat leuk om weer een verhaaltje te lezen! Fijn om te lezen dat jullie nu helemaal gewend zijn aan het wonen en werken in Malawi.
    Vier maanden weg al! Woooow! Dat klinkt al best lang!
    Wat leuk dat jullie ouders langskomen! Dat is wel heel leuk nieuws voor jullie!
    Ik hoop dat jullie binnenkort weer kunnen skypen, want ik heb vernomen via Nanda dat jullie nu ook internet thuis hebben.
    Mis jullie hoor! Xxx Lau

• 23 Februari 2014 - 21:18

Yvon:

Lieve Nanda en Len,

Leuk om weer even in jullie wereld mee te kijken, het blijft een bijzondere ervaring en de tijd vliegt voorbij hè. Kan mij voorstellen dat jullie "helemaal" gewend zijn.
    Dat de kippen maar veel eitjes mogen leggen in hun prachtige huis, en de groenten het zo goed blijven doen, leuk om te horen dat jouw ouders ook komen Nanda, het zal super zijn om ze even mee te laten maken wat jullie beleven.
    Bij ons gaat alles z'n gangetje, het lijkt of de lente echt is begonnen, morgen 14 graden!, vogeltjes fluiten, heerlijk!
    Lieve groetjes, Yvon, Evy en Victor.

• 24 Februari 2014 - 16:20

Kathy:

Lieverds wat hebben jullie het heerlijk daar!!! Ik ga eraan twijfelen of jullie ook echt weer terug gaan komen na een jaar. Lennart zei al "ik kom terug maar weet niet voor hoelang ;-P).
    Als jullie het maar uit jullie hoofd laten!!!!!!!!!
    We hebben echt onwijs zin om in leven lijfe mee te gaan maken hoe jullie het daar hebben en hebben er onwijs veel zin in.
    Gezellig dat we af en toe whats appen!
    Lieve groeten Kathy

• 24 Februari 2014 - 20:25

Carina:

Ha Nan en Len !
    Goed te horen dat het goed met jullie gaat !
    Leuk om de foto 's te zien, all julli verhalen gaan zo meer leven. Wat een leuke knipjes !
    Ben benieuwd f er ook eitjes of kuikentjes komen ! En wat een super hok;) 4 maanden alweer zeg, tijd vliegt. Onze knipjes spitten binnen een half uur al ons groen uit de potten , dus wees gewaarschuwd ! Zou zonde zijn van de worteltjes..... Dank voor alle verhalen , super om zo te mogen meegenieten . Knuffel Carina

• 25 Februari 2014 - 10:41

Patricia:

Dat kippenhok is echt onwijs leuk geworden! En wat een goed idee om zelf wat groenten neer te zetten.

• 25 Februari 2014 - 15:29

Lenneke:

Wat een leuk verslag weer Nanda. Gewoon stug blijven fietsen hoor. Jullie worden inmiddels volledig selfsupporting. Petje af!

• 11 Maart 2014 - 11:33

Vicky:

Wat leuk om te lezen dat het goed gaat daar, geweldige foto's ook :)! Geniet ervan!!
    Groetjes Vicky

• 16 Maart 2014 - 14:39

Esther V.d. Kwast:

Ha Len en Nan,

Zo...vandaag pas tijd gehad om jullie verhaal en nieuwsbrief te lezen. Ik heb er van genoten! Ook van de foto's! Echt super mooi, dat kippenhok! En jullie doen echt onwijs goed werk!! Heel veel succes en veel plezier de komende weken en ben benieuwd naar nog meer verhalen en foto's!! Liefs Esther

• 25 Maart 2014 - 14:14

Oda De Jong(buren Rembrln 46:

Jullie zijn wel heel goed bezig.!!!!!!!!Heel mooi om dat te lezen.Jullie mogen trots zijn samen.Werk en geniet!!
    hARTELIJKE GROETEN VAN bART EN ODA