Alweer een maand in Malawi ennnnnn… FOTO’s!!!!!!! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu Alweer een maand in Malawi ennnnnn… FOTO’s!!!!!!! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Lennart en Nanda - WaarBenJij.nu

Alweer een maand in Malawi ennnnnn… FOTO’s!!!!!!!

Blijf op de hoogte en volg Lennart en Nanda

10 December 2013 | Malawi, Blantyre

We zitten alweer meer dan een maand in Malawi. De weken vliegen hier voorbij, al gaan sommige dingen (zoals je in de nieuwsbrief hebt gelezen) errug langzaam. Afgelopen weken hebben we weer mooie momenten meegemaakt:

-Zwarte pieten in Malawi
Ja klopt, Er zijn een heleboel zwarte pieten in Malawi :-P. maar vorige week mochten ook wij geschminkt en wel als zwarte piet verschijnen voor de Nederlandse kinderen die hier in Blantyre wonen. Hilarisch om hier te doen, en we hebben een erg leuke middag gehad en gesmuld van de pepernoten. Aangezien de mensen in Malawi natuurlijk geen sinterklaas vieren, zijn de mensen en winkels hier in Malawi al een maand lang volop in kerstsfeer. Erg leuk en gezellig, alhoewel er in deze tijd wel meer diefstallen zijn, aangezien iedereen geld nodig heeft voor de kerst.

-International Volunteers Day
Afgelopen week zijn we met de bus naar Lilongwe, de hoofdstad, gereisd om daar met alle VSO-ers uit Malawi naar de Internationale vrijwilligers dag te gaan; een dag waarbij alle vrijwilligers gezamenlijk een heel project proberen te realiseren. We reden in een gehuurd busje en met allemaal een mooi shirt aan naar een dorpje ver weg waar amper een blanke komt. Hier was werkelijk een invasie van bussen met vrijwilligers van verschillende organisaties. In het dorpje waren verschillende activiteiten die gedaan moesten worden. (Huisjes en scholen repareren, verven, medische handelingen, etc. )VSO was verantwoordelijk voor het planten van 300 boompjes. Zoals alles hier was de organisatie niet heel erg top geregeld:Het planten duurde ongeveer een uurtje. De rest van de dag hebben we gewacht en naar speeches geluisterd. Toch bijzonder om te doen en zoveel voor elkaar te krijgen in 1 dag. En tegelijkertijd was het erg gezellig om met de VSO-ers een dagje op stap te zijn. ’s Avonds hebben we in Lilongwe de dag in een café afgesloten.

-Op vakantie in je vakantie :) seeing LOCKS. (lees rocks)
We hebben gelijk maar gebruikt gemaakt van het feit dat we in Lilongwe waren. We zijn naar een nature wildlife reserve geweest, waar we heel veel natuur hebben gezien maar geen dieren. Wel stonden we bovenop de Hyena grotten, naast de pythongrotten en liepen we langs de rivier met krokodillen… Onze ranger vroeg of we de grote lock kenden. Lock..lock.. er ging geen lichtje branden bij ons. Hij bedoelde dus Rock! Dat is klein feitje over de mensen in Malawi, wat handig is om te weten als je hier komt: de ‘R’ en de ‘L’ zijn het zelfde. En al vraag je ze hier een woord te spellen, de R en de L zijn niet te onderscheiden. Het is een soort van “rrlll”. Heel grappig, probeer maar: “lock, rennalt, shoplite, liver, ..” Er zijn zelfs plaatsnaambordjes die verkeerd gespeld staan.
“Gelukkig” hebben we wel 1 dier gezien, en wel naast me in de badkamer van onze lodge in Lilongwe; een gigantische harige vogelspin. NIET LEUK!!

Na Lilongwe zijn we met de bus doorgereden naar Lake Malawi. De busrit was al een beleving op zich; opgepropt op oude hele smalle stoeltjes in een oude connexxion bus, waar de mensen ook nog in het gangpad stonden…en dat voor 8 uur lang in de hitte (lijkt toch op de 4 uur die gepland stond).
Maar het was alle moeite waard: we kwamen aan bij het Lake Malawi, Mangochi.. een paradijsje. Samen met Eric (de directeur van Stichting bouwen, waar Lennart voor werkt) en Wouter en Maaike (2 vrienden van Eric) met hun dochtertje Noortje hadden we een huisje (lees villa) inclusief kok aan het meer gehuurd. Het is hier heel normaal dat er bij je huisje ook een kok, een guard en schoonmakers zitten. Dat was wel heel luxe. We hebben super lekker gegeten, en lekker gerelaxt bij een zwembad even verder op en bij ons privé strandje bij het huisje.

Komende weken gaat het werk gewoon weer verder. Ze hebben hier op de TTC precies 1 week vakantie met kerst en oud & nieuw. De bouwprojecten lopen gewoon door zolang je niet zegt dat ze vakantie hebben. De mensen hebben nu eenmaal geld nodig! En heel het land wacht nog steeds op het regenseizoen dat maar uit blijft. Het hele land is gereed gemaakt, maar ligt er nog steeds kurkdroog bij. Er zijn wel een paar flinke regenbuien geweest, maar volgens collega’s was dat nog niks. Na 1 (blijkbaar kleine) regenbui zijn de wegen hier al 1 modderpoel met grote gaten en geulen. Dus we zijn heel benieuwd wat er nog komen moet.

Super bedankt voor alle berichtjes en ook alvast voor de brieven/pakketjes die onderweg zijn. Hopelijk gaan wij ze ontvangen… áls ze aankomen, zal t ongeveer 1 a 2 maanden duren!

Voor diegene die het adres niet mee hebben gekregen, hier nog een keer het adres. Het is slim om ook de telefoonnummers erop te zetten.

Foundation to Build
To Lennart and Nanda
Private Bag 5137, Limbe
Malawi
0993 440 216
0993 440 217

En nu..genieten maar van alle foto’s! Benieuwd wanneer jullie hierheen komen :)

Groetjes Nanda en Lennart

• 10 December 2013 - 19:12

Kathy:

Wat een onwijs leuk verslag en fotoos! En wat hebben jullie alweer een boel mee gemaakt!

• 10 December 2013 - 20:35

Yvon:

Ik zou wel willen langskomen hoor! Mooie en leuke foto's hebben jullie gemaakt, geeft een goed beeld van hoe jullie het hebben en wat leuk dat jullie een uitstapje hebben gemaakt, een korte vakantie trip, succes met alles en geniet! Ben benieuwd hoe het is met Kerst en Oud en Nieuw.

• 10 December 2013 - 20:46

Janny:

weer heerlijk om te lezen.
    wens jullie fijne kerstdagen. xxxjes

• 10 December 2013 - 21:36

Karin:

Hoi luitjes, ik zou zo langs willen komen hoor! Hier Sint omgeruild voor Kerst. Oefenen voor Scrooge. Optreden voor de leerlingen. Dan 20 december lekker 2 weekjes vrij. Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Heeft Len het ook naar zijn zin? Fijne kerstdagen en een leerzaam 2014. Hopelijk komt de regen bij jullie snel. Ze zullen vast heel wachten op water. Vanuit Lisse de groetjes xxx Karin

• 10 December 2013 - 21:39

Marjan:

Wat een super foto's. Leuk verslag, ik heb weer genoten van jullie verhalen. Het is niet voor te stellen dat jullie daar gewoon rondlopen.

• 10 December 2013 - 22:26

Hans:

Reuk jurrie verlag te rezen en ik heb gereeld dat Malawi net zo goed Marawi zou kunnen heten. Leuk dat jullie al de kans gehad hebben om iets meer van het land te zien en weer eens wat gevarieerder hebben kunnen eten. Hoop jullie snel weer een keer te spreken.

• 10 December 2013 - 22:31

Henrie:

Hoi Nanda en Lenard ziet er mooi uit met de foto's, leuk zo een spinnetje.
    Was ook zwarte piet maar het was bij ons niet zo warm.
    Leuk om jullie zo te volgen en te lezen dat jullie het naar het zin hebben.
    Zal wel apart zijn met kerts en nieuwjaar heerlijk in je korte broek bij de kerstboom enn bbq met nieuwjaar of doen ze dat niet.
    Geniet van elkaar met de feestdagen werk ze en we denken aan jullie Kus van ons alle

• 11 December 2013 - 07:54

Carina:

Hallo luitjes.
    Weer eens wat anders, kerst in de zomer ! Fijn dat we mee mogen genieten met jullie ! Heel spannend allemaal, vooral die vogelspin.... Doe mij maar een hond :) Heel fijne feestdagen ! En geniet !!!!
    knuf Carina

• 11 December 2013 - 08:08

Debbie:

Wat goed om van jullie leventje een beter idee te krijgen zo! Jullie stralen op de foto's! Heel blij om dat te zien! :) Kus

• 11 December 2013 - 09:12

Efrath En Arnoud:

hoi lennart en nanda, superleuk om jullie verhalen en nieuwsbrief te lezen. en gave foto's! krijgen we een beeld van hoe jullie erbij zitten en wat jullie doen :) wij zijn voorlopig nog niet weg.. waarschijnlijk (hopelijk) begin januari.. veel plezier en alvast fijne feestdagen!

• 11 December 2013 - 09:34

Pauline:

Fijn om om op de hoogte te blijven van al jullie avonturen! Laat die vogelspinnen alsjeblieft daar achter als jullie straks weer deze kant op komen ;-)

• 11 December 2013 - 15:22

Ilse:

klinkt allemaal leuk joh..... maar vooral het "wasje" doen.... geweldig.....

• 11 December 2013 - 16:06

Esther V.d. Kwast:

Wat onwijs gaaf die foto's!! Zo leuk dat jullie daar zwarte pieten zijn geweest! Echt bijzonder!
    Ook het bomen planten en de andere foto's zijn echt onvoorstelbaar...! En die spin...echt te eng gewoon...!!! Alvast hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!! :)
    Liefs!

• 11 December 2013 - 16:34

Peter En Marja:

Heel leuk hoor, en dan dat mooie weer, misschien komen we wel op de fiets even naar jullie toe,
    groeten van ons en heel fijne feestdagen

• 11 December 2013 - 21:02

Arjan S:

Hey Len en Nan,
    Aan de foto's te zien hebben jullie wel lekker jullie draai kunnen vinden in Malawi. Het verslag heb ik (nog) niet gelezen. veel teveel text voor nu. zet em op daar!!

• 11 December 2013 - 21:03

Debbie Wassenaar:

Mooi om jullie verhalen zo te lezen !
    Ik wens jullie alvast een heel mooi (en ook nat) 2014 toe !
    Lieve groetjes vanuit een koud Nederland

Debbie

• 12 December 2013 - 11:17

Amber:

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! En zeker met de foto's erbij. Grappig dat jullie toch nog een beetje sinterklaas hebben gevierd en zelfs als pietjes rond zijn gegaan! Hele fijne feestdagen alvast en ik kijk uit naar het volgende verslag :)

Liefs

• 12 December 2013 - 12:11

Oopa Oma:

Hallo alletwee

Alles weer fijn zitten lezen !Jullie hebben super leuke foto,s gemaakt !
    Zo beleven we jullie werk enz.

Niet gezwommen en dat lake ! Goed zo!!

Die spin !!!!erg zeg daar ga je van dromen !
    lieverds het gaat jullie goed !knuffel van ons!

• 12 December 2013 - 12:24

Marja De Bruin:

Mooi om jullie zo te volgen. het genieten van deze ervaring spat er af.

dikke knuffels

• 13 December 2013 - 19:21

Lenneke:

Jullie zien er heel gelukkig en ontspannen uit! Dat zegt heel veel . . . Prachtige foto's, prachtig land zo te zien. Hele fijne feestdagen in het zonnetje. X Lenneke

• 14 December 2013 - 10:33

Kim:

Ieeee die spin is enorm ! :|

• 14 December 2013 - 13:43

Martijn:

Ik geniet elke keer weer van jullie avonturen en foto's erbij is natuurlijk altijd leuk. Hier gaat alles prima. Iedereen is wel een beetje toe aan vakantie, maar we hoeven gelukkig nog maar een weekje.

Groetjes en fijne feestdagen alvast !

• 24 December 2013 - 11:53

Liesbeth:

Hoi, hoi,
    Wat een verhalen!Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben en dat jullie zulk goed werk doen.
    Nogmaals, ik wil niet met jullie ruilen: 'vogelspinnen'
    Op dit moment hebben we hier kerstvakantie en komen we even bij.
    Een geweldig fijne Kerst daar en een gezond en gelukkig 2014.
    Veel liefs van Kees en Liesbeth